Iqbal Survé: a fantasist lashes out again

Posted on August 4, 2017

0



That “other Mandela doctor” is at it again. Putative media tycoon Iqbal Survé who once professed to have been the personal physician to Nelson Mandela, surfaced with another diatribe last week. Using the pages of his flagship Johannesburg Star newspaper he accused Naspers, owners of the 24.com stable and BizNews (which does not belong to Naspers) of being local variants of the notorious Bell Pottinger propaganda machine. Specifically singled out was me as a journalist who, according to Survé, “was contracted by Naspers/Media24 to write negative stories about Independent Media and myself”.

This is a repeated attempt by Survé to destroy my reputation and standing within the community and, specifically within the journalistic profession. It is also interesting in that I have not written anything about Survé or Independent Media for the past year.

It was in July of last year that the most blatant and outrageous of these attacks was published in Independent Media’s major dailies. I was included in a group of fellow journalists who were attacked in a full-page and, at one level, ludicrous “investigation”. This maintained that we were propagandists and “journalists of a particular generation” who were apparently employed to create distorted news and are “virulently anti a democratically elected government”.

Several of us have taken legal steps by suing for defamation and I personally welcome the opportunity for Survé, his editors and others responsible, to account publicly in court for their behaviour. This, I think, is more important than any financial recompense for the damage done to me, since the damage done to honest journalism — essential in any democratic society — is even greater. In any event, I am not, and have never been, available to be bought.

The full page “investigation” was a gross abuse of the media. It was published following a careful “fact check” I had conducted into Iqbal Survé. I did so because of the way he had behaved during and after the takeover of the Independent Newspaper group, a takeover I had initially supported. It was subsequently discovered that the purchaser had been financed largely by the state pension fund agency, the Pubic Investment Corporation.

It was then obviously in the public interest to know who Iqbal Survé was. In various interviews with academics and often with journalists beholden to to him, he had, over the years, projected an elaborate history, which seemed almost too good to be true. So, over two years, I conducted a careful check of the various claims in what he refers to as his “CV”. In evidence tI unearthed — and which was not denied — Iqbal Survé emerged as, at best, an elaborate fantasist.

He maintained last week: “Even when we presented Bell with the truth he remained selective and twisted facts in his reporting when he decided to ‘fact check’ my CV.” Yet all I asked was that he provide evidence for a number of his claims for which no evidence seemed to exist. Prime among these was that he was a personal friend and physician to former president Nelson Mandela.

To this query he responded, in writing: “Our relationship, both personal and professional, is not one I wish to flaunt publicly.” But he also claimed that he was writing an autobiography that “will cover extensively my relationship with Madiba on his release from Robben Island”.

He added: “You will have to wait for the details in my biography (sic) since I have no wish for it to be scooped by anyone.” However, there is no record anywhere of Iqbal Survé having a medical relationship with Mandela. In fact, a comprehensive list now exists of every medical practitioner who ever so much as laid a hand on the international icon.

In email correspondence with me Survé also elaborated on his claim to be a “Fellow of the Prince of Wales’s Business and Sustainability Programme”, claiming he was “an inaugural Fellow”. But there is no such fellowship, let alone an inaugural one.

And no evidence was forthcoming about such claims as being the recipient of an Amnesty International award as South Africa’s “Struggle doctor”, about being the “mind coach” of the “Bafana Bafana” national soccer team or the “headhunted” mind coach for the Indian cricket team.

Having listed some of the glaring contradictions in Survé’s “CV”, I pointed out that since he controls the largest English language newspaper group in the country, “it should be beholden on him to provide clarification”. There were no “twisted facts” and what “truth” he provided turned out to be false.

But the recording of his often fantastic exploits and relationships with international icons has often been well timed and positioned to create favourable impressions with well-connected and often international audiences. May this year, at the time of the World Economic Forum (WEF) meeting in Durban, provided a classic example.

The South African franchise of the well known American business magazine, Fast Company, produced at the time of the WEF, a glowing, full-colour spread stating that “Dr Iqbal Survé most certainly fits the same bill” as “Sir Richard Branson and Warren Buffet”. In the same breathless prose used in an earlier “profile” in Leadership magazine in July 2012, the article claimed: “[Survé] had a personal and/or professional relationship with many former prisoners such as Nelson Mandela, Ahmed Kathrada, Andrew Mlangeni and Govan Mbeki upon their release from the Island.”

However, the Leadership article also stated that “what most people do not know” was that Survé “was part of the team of doctors who cared for former Robben Island prisoners, including Mandela…”

The writer of both articles was Robbie Stammers who, in the month he resigned the editorship of Leadership published a gushingly glowing article headed: “A prosperous mind — Dr Iqbal Survé: from Struggle doctor to Midas-touch global leader.”

On both occasions, Stammers met Survé in the Cape Town suburb of Claremont. In 2012 he noted: “I met Dr Survé in his plush but understated top-floor office in Claremont…” In May this year: “Our interview takes place in Survé’s plush executive ‘man cave’ of an office in Claremont.”

Stammers, who lists himself as Publisher and Editor at Insights Publishing and Joint MD of RuggaBuggas Entertainment set up Insights Publishing in August 2012. Two years later the company gained the rights to publish a South African edition of Fast Company.

The magazine is still published by Insights, but the company is now part of ANA Publishing that, in turn, is part of Survé’s Sekunjalo stable. Nowhere in the Fast Company May article is the link with Survé mentioned, although Stammers lauds the “global news, text, picture and video content-syndication service and social media platform, the African News Agency (ANA)”.

There is also no repetition of the extravagant claims that were debunked in my “fact check” and which, as a freelance journalist, I had offered first to Media24 to publish.

The article also claims that Survé is now a “dollar-billionaire” and that ANA has “successfully placed 15% of its shares with [unnamed] global partners at a valuation of $1.6 billion (R21.4 billion)”. If this is true, Survé could qualify to be a member of the 1,000-strong “billionaire boys’ club” that runs the WEF.

He would also qualify — even at $1 billion (R13.2 billion) — to be the fifth wealthiest person in Rand terms according to the annual South African “rich list”. As such, he would be ahead of the likes of Atul Gupta, Johann Rupert — and Koos Bekker of Naspers.

Posted in: Commentary